Aktualności

Rozporządzenie, a transport publiczny w Warszawie
25 marca 2020

Na mocy rozporządzenia wprowadzającego na terenie kraju stan epidemii od środy, 25 marca, w środkach transportu może jednocześnie podróżować, nie więcej osób niż połowa liczby miejsc siedzących. Warszawa jeszcze przed ogłoszeniem tych regulacji elastycznie i na bieżąco reagowała na sytuację w komunikacji miejskiej. Dzięki posiadanym danym i raportom o natężeniu pasażerów w pojazdach Warszawskiego Transportu Publicznego możliwe było kierowanie dodatkowych pojazdów na najważniejsze linie, wymagające maksymalnej obsługi. Tam, gdzie linie są mniej obciążone, wprowadzamy na bieżąco korekty.

Podobnie jak inne miasta w Polsce, musimy rozsądnie gospodarować kadrą osobową kierowców i motorniczych. Naszym priorytetem jest zapewnienie ciągłości komunikacji. Znając swoje możliwość możemy zastosować elastyczne podejście. To my dokładnie wiemy jak wygląda sytuacja, jeśli chodzi o komunikację miejską. Dlatego jeszcze dziś prześlemy do rządu pytania o to jak interpretować przepisy. Chcemy aby przekaz był spójny – mówi prezydent stolicy.

Wśród pytań znajdą się m.in. kwestie związane ze sposobem,w jaki ma być kontrolowana liczba pasażerów w pojazdach? Jak weryfikować zapełnienie w pociągach metra czy dwu wagonowych składach metra? Czy należy zakryć co drugie siedzenie w pojeździe?

Na razie w pojazdach eksponowane są plakaty informacyjne dotyczące konieczności zachowania odstępów. Podobne informacje pojawią się na przystankach. Przygotowany został również spot który jest emitowany na ekranach w pojazdach komunikacji miejskiej – jest w nim mowa min. o zachowaniu odstępu, nierozmawianiu przez telefon, planowaniu podróży, aby była jak najkrótsza. Opracowywane są również plakaty z informacją jaką liczbę pasażerów może zabrać dany pojazd, które zostaną umieszczone przy wejściach do pojazdów. Dla przykładu w autobusie przegubowym będzie mogło podróżować około 20 pasażerów, podobnie w tramwaju typu SWING (o długości 33 metrów), a w składzie metra około 120 pasażerów.

Od środy, 25 marca, na ulice Warszawy wyjechało maksimum pojazdów, przy uwzględnieniu częściowej absencji kierowców i motorniczych. W pierwszej kolejności staramy się zapewnić realizację wszystkich kursów porannych i realizowanych w godzinach szczytów komunikacyjnych.